Home Historie 1989-2010 Na 2010
2015

Enkhuizen 2015


Het begon eigenlijk s morgens al….. De bus naar Eindhoven, die normaal een vrije doorgang via een vrije busbaan heeft, moest nu bij ieder rood sein wachten. Minuten verlies daardoor en van de 7 minuten die ik had om van de bus in trein te komen bleef weinig over. Achteraf wel gehaald maar geen tijd meer om nog een kop koffie te kopen. In Rotterdam onze meetingplek bleek dat de trein die we hadden gepland niet te rijden wegens Koperdiefstal. Daarom de trein naar Uitgeest genomen via Breukelen en Amsterdam. Op Amsterdam Cs reedt de trein echter niet verder omdat er geen conducteur was, we moesten er uit. Dus de trein naar Enkhuizen genomen wat oorspronkelijk ook de bedoeling was. Eindelijk met veel oponthoud aangekomen in Enkhuizen en daar in de mooi gelegen stationsrestauratie ons te goed gedaan aan de jaarlijkse kroketten.  Het personeel was vriendelijk het leed leek geleden. Daarna zijn we Enkhuizen gaan herontdekken, na onze eerdere ervaring 24 jaar geleden. Via een fraai park zijn we in het centrum terecht gekomen en van daaruit via de oude gevangenis aan de rand van het IJselmeer gelopen. Nu is daar een haventje met allerlei jachten. Een uitgebreide wandeling bracht ons terug in het centrum en na een drankje zijn we weer richting station gelopen. We waren te vroeg (of te laat) de trein zou nog wel even weg blijven. aarom nog een wandeling gemaakt richting het Enkhuizer Almanak museum en het beeld van Paulus Potter. We namen de trein naar Hoorn waar evenals vele jaren geleden een wandeling door het inmiddels verlaten centrum maakten om  in een voortreffelijk bier- en eetcafe de Beiaard wat te drinken. We zijn op zoek gegaan naar een restaurant, maar bijna alles was vol. Uiteindelijk zijn we weer bij het Chinees restaurant terecht gekomen waar we 24 jaar ervoor ook gegeten hadden. De terugtocht verliep voorspoedig tot…. We namen de trein van Hoorn waar we hadden gegeten naar Amsterdam Slotermeer. Daar moesten we een ander gebouw nemen en besloten de trein naar Dordrecht te nemen. Hans verzekerde me dat ik dan in Rotterdam de Intercity naar Eindhoven zou kunnen nemen. Dit ging goed tot Den Haag HS. Daar kregen we de melding dat de trein niet verder kon. Verdere informatie ontbrak en ben ik besloot de trein terug te nemen naar Den Haag CS om daar de trein naar Utrecht te nemen. Ik zat net, toen er werd omgeroepen de trein te verlaten, omdat bij gebrek aan personeel de trein niet zou vertrekken. We besloten toen de tram terug te nemen naar Den Haag CS, naar later bleek een verstandige keus. Ik kon daar de trein naar Amersfoort nemen en naam afscheid van Hans, die moest gaan proberen Rotterdam te bereiken. In de trein hoorde ik dat de coupe waarin ik zat afgekoppeld werd en dat ik naar het voorste treinstel  moest. Maar wonder boven wonder deze trein vertrok op tijd. Ik kwam om ongeveer 0:30 uur aan in Utrecht en daar zou ongeveer 20 minuten later de trein naar Eindhoven gaan. Vanaf een inmiddels zeer koud perron  vertrok deze trein redelijk op tijd en bracht me uiteindelijk naar Eindhoven.